Een kreet die klinkt uit de kelen van vele ouders.
Motivatiekunde is een deelgebied van de psychologische wetenschappen. Sinds februari 2011 geef ik regelmatig presentaties voor ouders met
als onderwerp: ‘hoe ben je een goede coach voor je student’. Binnenkort mag ik
dit voor leerkrachten doen van een kunstacademie - muziek, woord, dans - in een Vlaamse stad. Ook daar gaat
het over motivatie van de leerlingen.
Mattias De Craene. Muzikant. Student conservatorium Gent. Muziekleraar. |
Gaat het over voorbeeldgedrag van de ouders, van de leraars?
Inspiratie. Gaat het om wat aangeboren is? Talent. Gaat het om de omgeving die
vol muzikanten zit zoals dat bij Mozart het geval was? Thuis. Zijn kinderen van
het platteland braver dan deze uit hartje Brussel? Cultuur. Uiteraard is het de
combinatie van inspiratie, talent, thuis en cultuur. Bovenop komen de
karaktereigenschappen van het kind, de natuurlijke hoeveelheid ‘wil, motivatie,
goesting’: we zijn allen zeer verschillend.
Een coach kan van een tulp geen roos maken, noch kan hij van
een sprinter een marathonloper maken. De kunst van coachen is samen met het
kind, de student, de medewerker, de collega, het talent en de echte interesse,
de echte goesting, te ontdekken. In functie daarvan stippel je samen de weg uit
naar het gewenste doel. Is dat slagen in het schooljaar en liefst met
overschot, en nog liever met een dosis plezier en voldoening? Meer dan 90 % van
de ouders wil dit. Wat wil het kind? Misschien wil het leren waar het interesse voor kan
opbrengen. Hoe kan je die interesse prikkelen? Met enkele basisinzichten en een
aantal praktische tips die direct toe te passen zijn – laagdrempelig en
resultaatgericht – gaan we samen met de aanwezige ouders of leerkrachten
gemotiveerd aan de slag om de kinderen te inspireren: motiveren tot studeren. Stop forceren, start leren. Voor ieder kind is het anders, en toch zijn er universele
vaardigheden, inzichten en methoden die echt een verschil kunnen maken. Inderdaad ook in de
digitale en virtuele wereld van vandaag. Die rode draad van universele
motivatietechnieken, communicatievaardigheden en vooral de kwaliteit van
betrokkenheid bespreken en oefenen wij samen op onze presentaties en tijdens workshops.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten