dinsdag 14 februari 2012

Help. Hoe mijn kind motiveren om te studeren?


Een kreet die klinkt uit de kelen van vele ouders. Motivatiekunde is een deelgebied van de psychologische wetenschappen.  Sinds februari 2011 geef ik  regelmatig presentaties voor ouders met als onderwerp: ‘hoe ben je een goede coach voor je student’. Binnenkort mag ik dit voor leerkrachten doen van een kunstacademie  - muziek, woord, dans - in een Vlaamse stad. Ook daar gaat het over motivatie van de leerlingen.

Mattias De Craene.
Muzikant. Student conservatorium Gent. Muziekleraar.
Gaat het over voorbeeldgedrag van de ouders, van de leraars? Inspiratie. Gaat het om wat aangeboren is? Talent. Gaat het om de omgeving die vol muzikanten zit zoals dat bij Mozart het geval was? Thuis. Zijn kinderen van het platteland braver dan deze uit hartje Brussel? Cultuur. Uiteraard is het de combinatie van inspiratie, talent, thuis en cultuur. Bovenop komen de karaktereigenschappen van het kind, de natuurlijke hoeveelheid ‘wil, motivatie, goesting’: we zijn allen zeer verschillend.

Een coach kan van een tulp geen roos maken, noch kan hij van een sprinter een marathonloper maken. De kunst van coachen is samen met het kind, de student, de medewerker, de collega, het talent en de echte interesse, de echte goesting, te ontdekken. In functie daarvan stippel je samen de weg uit naar het gewenste doel. Is dat slagen in het schooljaar en liefst met overschot, en nog liever met een dosis plezier en voldoening? Meer dan 90 % van de ouders wil dit. Wat wil het kind? Misschien wil het  leren waar het interesse voor kan opbrengen. Hoe kan je die interesse prikkelen? Met enkele basisinzichten en een aantal praktische tips die direct toe te passen zijn – laagdrempelig en resultaatgericht – gaan we samen met de aanwezige ouders of leerkrachten gemotiveerd aan de slag om de kinderen te inspireren: motiveren tot studeren. Stop forceren, start leren. Voor ieder kind is het anders, en toch zijn er universele vaardigheden, inzichten en methoden die echt een verschil kunnen maken. Inderdaad ook in de digitale en virtuele wereld van vandaag. Die rode draad van universele motivatietechnieken, communicatievaardigheden en vooral de kwaliteit van betrokkenheid bespreken en oefenen wij samen op onze presentaties en tijdens workshops

Geen opmerkingen:

Een reactie posten